خطبه های نماز جمعه 1401/2/9

شنبه، 10 اردیبهشت 1401

خطبه اول

عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله
خداوند حکیم در قرآن کریم ذیل آیه 208 از سوره بقره می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ
اى  اهل ایمان، همه شما داخل در اسلام  شوید و تسلیم اوامر خداوند گردید و از وسوسه های شیطان پیروى نکنید که او دشمن آشکار شماست.
مخاطب آیه شریفه همه کسانی هستند که به خداوند و پیامبر گرامی اسلام ایمان دارند لذا می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ای اهل ایمان در این آیه خداوند دو دستور العمل مهم اخلاقی را  برای حفظ جامعه اسلامی خطاب به  مومنین بیان می‌کند و می فرماید:
ای اهل ایمان این دو دستور العمل را در رفتار خودتان اجرا کنید .
اولین دستور العمل :
ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ کَافَّهً  خطاب به تک تک افراد مومن است ، ای مومنین تسلیم اوامر خداوند شوید ، تسلیم خدا بشو نه تسلیم هوی
پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:
یا عِبادَ اللّه أنتُم کالمَرضى و رَبُّ العالَمِینَ کالطَّبِیبِ،
ای بندگان خدا، شما مثل  بیمارید و خداوند هم مانند  یک طبیب.
فَصَلاحُ المَرضى فیما یَعلَمُهُ الطَّبیبُ و تَدبِیرُهُ بهِ، لا فیما یَشتَهِیهِ المَریضُ و یَقتَرِحُهُ ، صلاح بیمار در آن چیزی است که طبیب می‌داند و تجویز می‌کند، نه در چیزی که مریض درخواست می‌کند
ألا فَسَلِّمُوا للّه ِأمرَهُ تکونُوا مِنَ الفائزِینَ
آگاه باشید که تسلیم امر خدا باشید باشد تا از رستگاران باشید.
همین یک روایت از  پیامبر گرامی اسلام را اگر ما قلبا به آن اعتقاد داشته باشیم و به این باور برسیم که خدوند مثل یک طبیب است ، بسیاری از گرفتاریها و مشکلات شخصی و جتماعی ما حل می شود  چقدر انسان به پزشک معالج خودش اعتماد دارد اگر در بخشی که چند بیمار بستری هستند و پزشک همه آنها یکی باشد اگر پزشک برای یکی مثلا تجویز کرد که تا یک روز هیچ نباید بخورد و به بیمار دیگری تجویز کرد که باید مثلا کباب بخورد هیچ کدام از این دو بیمار اعتراض نمی کند چون می دانند پزشک معالج آنها صلاح هر دو را می خواهد
حالا پیامبر گرامی اسلام که به فرموده قرآن‌ وَمَا یَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْیٌ یُوحَی
نعوذ بالله از روی هوی حرف نمی زند هرچه می گوید از زبان وحی است می‌فرماید: أنتُم کالمَرضى و رَبُّ العالَمِینَ کالطَّبِیبِ
اگر انسان این مطلب را خوب فهمید آن وقت تسلیم خدا می شود هرچه خداوند رقم زد راضی با رضای الهی است البته این به معنای تنبلی و کار نکردن نیست بلکه تلاشش را می کند زحمت می کشد اما نتیجه را به خداوند می گذارد
جابربن عبداللّه انصاری، این پیرمرد که از اصحاب رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله وسلم بوده و توفیق ادراک ۷ معصوم علیهم السلام را داشته است، در محضر امام محمدباقر علیه السلام نشسته بود. حضرت از او پرسیدند:
«کیف اصبحت یا جابر؟»
عرض می کند: ای پسر رسول اللّه، من به جایی رسیدم که دیگر مرض را بیشتر از صحت دوست دارم؛ فقر را بیشتر از غنا دوست دارم.
حضرت به جابر فرمودند: «ولی ما اهل بیت این طور نیستیم؛ ما هر چه را که خدا دوست دارد، آن را دوست داریم؛ اگر به ما فقر بدهد، فقر را دوست داریم و اگر هم غنا بدهد، آن را دوست می داریم.»
به قول باباطاهر:
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آن چه را جانان پسندد
حضرت اباعبداللّه الحسین  با آن همه ناراحتی و حوادث تلخ، وقتی زبان به سخن می گشاید، عرضه می دارد:
« إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ»
خداوند در قران کریم می‌فرماید :
وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ
اگر چنان چه برخی از شما را یک نعمت و کمالی دادم، در دلتان نگویید که چرا آن نعمت و کمال را به او دادی، ولی به من ندادی.
چون خداوند صلاح ما را بهتر می داند و ما هم باید تسلیم باشیم به فرموده مولا امیر المومنین:
التَّسلِیمُ أن لا تَتَّهِمَ.
تسلیم آن است که [خدا را به چیزى ]متّهم نکنى .
اگر بنده ای تسلیم خدا شد راضی به رضای الهی شد خداوند هم او را رها نمی کند بلکه  قالَ اللّه ُ : مَلائکَتی  خداوند فرماید : اى فرشتگان من! اِستَسلَمَ عَبدی أعِینُوهُ ، أدرِکُوهُ ، اُقضُوا حاجَتَهُ. بنده ام تسلیم شد ، کمکش کنید ، او را دریابید ، حاجتش را برآورید.
همین طور که اگر شخص مریضی که در بیمارستان است اگر تسلیم پزشک شد هرچه تجویز کرد او هم مصرف کرد آن چه را که گفت بخور آن هم خورد و از هرچه که منع کرد ، دوری کرد این مریض خوب می شود و از این رنج و سختی بیماری نجات پیدا می کند انسان هم اگر در برابر مقدرات الهی راضی بود تسلیم خداوند شد خداوند هم أعِینُوهُ ، به او کمک می کند و از مشکلات نجاتش می دهد.

خطبه دوم

خطبه دوم:
اوصیکم عباد الله و نف

سی الخاطئه بتقوى الله.
خداوند کریم در سوره نور می فرماید:
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذا کانُوا مَعَهُ عَلی أَمْرٍ جامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتّی یَسْتَأْذِنُوهُ
مقصود از امر جامع امرى است که خود به خود مردم را دور هم جمع می‌کند، تا درباره آن بیندیشند و مشورت کنند، و سپس تصمیم بگیرند،
بنابر این ترجمه آیه شریفه این می شود که:  مؤمنین واقعی کسانی‌‌اند که بعد از اقرار به خدا و نبوت پیامبر، در امر اجتماعی هیچ‌گاه صحنه را ترک نکنند اما این امر جامع دارای مصادیق متعددی است از جمله راهپیمایی روز قدس که هر ساله مردم شریف ایران ومردم آزاده سایر کشورها در پاسخ به ندای امام راحل برای آزادی قدس شریف از چنگال صهیونیستهای اشغالگر اجتماع می کنند.  حادثه فلسطین  یک بحران بزرگ و تلخ انسانی- اسلامی است که هیچ انسانی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد یکی از ابتکارات امام راحل  نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به روز جهانی قدس است که دشمنان اسلام و قدس شریف را حقاً غافلگیر کرد.
حضرت امام با این اقدام زیرکانه، به رژیم صهیونیستی و حامیانش فهماند که از این پس نه قدس و نه مردم فلسطین، که هیچ مظلوم و محرومی در سرتاسر جهان تنها نیست. پس از این نام‌گذاری، روز قدس تبدیل به نمادی شد برای بیداری همه ملت‌های آزاده و به‌ویژه مسلمانان.
شاید بتوان گفت که مهم‌ترین دستاورد و هدف اصلی بنیانگذار جمهوری اسلامی از اعلام روز جهانی قدس، ایجاد تحول در ماهیت مبارزه علیه رژیم صهیونیستی باشد.
بدین معنا که مسئولیت این مبارزه را از دست دولت‌های عربی-اسلامی خارج کرده و بار آن‌را بر دوش امت اسلامی قرار داده است. به‌عبارت دیگر مسئله فلسطین دیگر از بعد ملی خارج شد و تبدیل به مسئله‌ای در بعد جهانی و اسلامی شد الحمدلله امروز مردم عزیز بخش با بیعتی دوباره با آرمانهای امام راحل و مقام معظم رهبری همچون سالهای گذشته با حضور در راهپیمایی روز قدس از آرمانهای مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و اعلام کردند ما مردم بخش سلفچگان تا نابودی رژیم منحوس صهیونیستی دست از حمایت مردم مظلوم فلسطین  بر نخواهیم داشت.
مسئله فلسطین هم، یک راه بیشتر نیست، فلسطین از نهر تا بحر است و قدس هم، بلاشک پایتخت آن است. این سرزمین باید به صاحبان اصلی‌اش بازگردد؛ باید با انحلال و زوال دولت صهیونیستی، آواره‌های فلسطینی به کشورشان برگردند و ملت فلسطین که صاحبان اصلی فلسطین‌اند، یک دولت فلسطینی در همه این سرزمین تشکیل دهند.
این وعده الهی است که خداوند مستضعفان را وارثین زمین قرار خواهد داد وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ»
مطلب دوم مذاکرات وین، مدتی است  که متوقف شده است.
طبق آنچه که مقامات سیاست خارجی ایران گفته‌اند؛ مباحث فنی تماما مطرح شده و نقطه ابهامی برای دیگر اعضا باقی نمانده است.
آنچه هست بهانه‌جویی‌های سیاسی آمریکا است که به‌عنوان مهم‌ترین مانع بر سر دستیابی به توافق است.
و این بهانه جویی هم همیشه بوده
دولت بایدن با مقصرسازی ایران بخاطر عدم موافقت با پیشنهاد آمریکا مبنی بر باقی ماندن نام سپاه قدس در فهرست گروه‌های تروریستی، درصدد است ایران را پای میز‌ مذاکره منطقه‌ای و موشکی بکشاند و از این طریق به‌زعم باطل خود، برجام‌های دیگری را رقم بزند.
این درحالی است که نظام اسلامی و دولت انقلابی برخلاف دولت قبل، همه تلاش خود را معطوف به مذاکرات رفع تحریم‌ها نکرده است و خنثی‌سازی تحریم‌ها را راهبرد اصلی و وجهه همت خود قرار داده است.
قطعاً نمایندگان ایران انقلابی در مذاکرات، که از فرزندان شجاع و انقلابی مردم ایران هستند در مقابل این زیاده‌خواهی‌های شیطانی خواهند ایستاد و به چیزی کمتر از رفع تحریم‌ها رضایت نخواهند داد.
مطلب سوم  مناسبت هفته آینده است که یکی از این مناسبتها عید سعید فطر است که در واقع روز پاداش می‌باشد
پاداش یکماه بندگی
که انشاالله نماز عید فطر در محل مصلی نماز جمعه شهر سلفچگان برگزار می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *