خطبه های نماز جمعه 1401/1/26

پنجشنبه، 1 اردیبهشت 1401

خطبه اول

بسم الله الرحمن الرحیم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَ الْحَمْدَ مِفْتَاحاً لِذِکْرِهِ وَ سَبَباً لِلْمَزِیدِ مِنْ فَضْلِهِ وَ دَلِیلًا عَلَى آلَائِهِ وَ عَظَمَتِهِ ثُمَّ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَی أَشْرَفِ الأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین وَ خَاتَمِ السُّفَرَاءِ الْمُکَرَّمِین حبیبِ اِلهِ العالمین،و و شفیع ذنوب المومنین   اَلعَبْدِ الْمُؤَیَّدِ وَ الرَّسُولِ الْمُسَدَّدِ ألّذی سُمِّیَ فِی السَّمَاءِ بِأحمَدَ و فِی الأرَضِینَ بِأبِی القاسِمِ مُصطَفَی مُحَمَّد. و علی اَهل بَیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین، سِیَّما بقیهِ اللهِ فی الارضین،. عِبادَ اللهِ اُوصیکُم وَنَفسی بِتقَوی الله
عالم دنیا عالم سختی و رنج است لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِی کَبَدٍ امیر المومنین علی علیه السلام در کتاب شریف نهج البلاغه می فرماید : دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَهٌ دنیا خانه ای است که بلا و گرفتاری اطراف آن را فرا گرفته در جای دیگر حضرت امیر می فرماید : الدُّنیا مَلیئهٌ بالمصائب , دنیا پر از گرفتارى ها است و این گرفتاریها و این مشکلات از ویژگیهای عالم ماده است
عالم همه محنت است و ایّام غم است
گردون همه آفت است و گیتی ستم است
فی الجمله چو در کار جهان می نگرم
آسوده کسی نیست وگر هست کم است
سوالی که مطرح است این است که وظیفه ما در مقابل این گرفتاریها، مشکلات و مصائب چیست؟
خداوند در قرآن کریم می فرماید :  یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ
ای اهل ایمان برای ایستادگی و مقاومت در برابر مشکلات از دو نیرو کمک بگیرید
یکی صبر و دیگری نماز
اولین نیرو صبر است که امام صادق علیه السلام می‌فرماید : اَلصَّبْرُ مِنَ اَلْإِیمَانِ بِمَنْزِلَهِ اَلرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ فَإِذَا ذَهَبَ اَلرَّأْسُ ذَهَبَ اَلْجَسَدُ کَذَلِکَ إِذَا ذَهَبَ اَلصَّبْرُ ذَهَبَ اَلْإِیمَانُ .
صبر نسبت بایمان مانند سر است نسبت به تن، هر گاه سر برود تن میرود، همچنین هر گاه صبر برود ایمان میرود. پیامبر گرامی اسلام می فرمایند : اَلصَّبرُ ثَلاثَهٌ:  صبر بر سه قسم است صَبرٌ عِندَ المُصیبَهِ، صبر در هنگام مصیبت   انسان در دنیا دچار گرفتاریهای زیادی می شود گاهی یک عزیزی را از دست می دهد گاهی فرزند خردسالش را از دست می دهد گاهی جوانش را از دست می دهد در مقابل مصائب صبر داشته باشد  به قول شاعر:  دل به کف غصّه نباید سپرد   اوّل و آخر همه خواهیم مُرد
قسم دوم صبر :وَصَبرٌ عَلَى الطّاعَهِ یعنی صبر بر طاعت یعنی بندگی خدا کردن هرچه را که خداوند واجب کرده انجام دهد چه واجب بدنی باشد مثل نماز و روزه خداوند روزه را واجب کرده چند ساعت نباید غذا خورد صبر یعنی این گرسنگی این تشنگی را به این دلیل که خداوند واجب کرده تحمل نماید
انسان در انجام واجبات خسته نشود
در دعای روز چهارشنبه از خداوند درخواست می کنیم که : اَللّـهُمَّ اقْضِ لی فِی الْاَرْبَعاءِ اَرْبَعاً: خدایا در این روز چهارشنبه چهار حاجت و درخواست مرا مستجاب کن ، یکی از آن در خواستها این است که اِجْعَلْ قُوَّتی فی طاعَتِکَ، خدا نیرو و قوت مرا در اطاعت و بندگی خودت قرار بده  انسان در این ماه مبارک از خداوند بخواهد که به او قدرتی دهد که از برکات این ماه نهایت استفاده را نماید ماهی که به فرموده پیامبر گرامی اسلام هُوَ شَهْرٌ أَوَّلُهُ رَحْمَهٌ وَ أَوْسَطُهُ مَغْفِرَهٌ وَ آخِرُهُ الْإِجَابَهُ وَ الْعِتْقُ مِنَ النَّار  رمضان ماهى است که ابتدایش رحمت است و میانه ‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم.
وسومین قسم از اقسام صبر وَصَبرٌ عَنِ المَعصیَهِ؛  صبر در برابر معصیت،
انسان در برابر وسوسه های نفس صبر داشته باشد «اَعْدَی عَدُوِّکَ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ بزرگترین دشمن انسان نفس انسان است چه جور انسان خودش را در برابر دشمن بیرونی مجهز می کند باید در برابر دشمن درونی هم خودمان را مجهز کنیم  امیر المومنین علی علیه السلام می فرماید المُجَاهِدُ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ: مجاهد واقعی کسی است که با هوس‌های سرکش نَفْس خود بجنگد
عاقل آن باشد که او شاکر بود
و آنگهی بر نفس خود قادر بود
هر که خشم خود فرو خورد ای جوان
باشد او از رستگاران جهان
آن بود ابلهترین مردمان
کز پی نفس و هوا باشد دوان
انسان یک نفس اماره دارد که کارش این است که او  را دعوت به گناه می کند إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَهٌ بِالسُّوءِ اسب وحشی به انسان سواره نمی دهد اگر کسی هم سوار بر این اسب وحشی شد از اسب به زمین خواهد افتاد نفس اماره هم مثل اسب وحشی است اگر کسی مطیع این نفس شد به هرچه امر کرد اطاعت کردی این صحنه را ببین ، این مایع را بخور شما هم اطاعت کردی روزی به زمین خواهی افتاد برای نجات از این دشمن باید او را رام کرد راه رام کردن نفس اماره رعایت تقوای الهی است علامت تقوی محاسبه نفس است  پیامبر گرامی اس
لام می فرماید : «اَکْیَسُ الکَیِّسینَ مَنْ حاسَبَ نَفْسَهُ»؛ (عاقل ترین مردم کسى است که به محاسبه خویش پردازد). یکی از بهترین زمانها برای رام کردن نفس ماه مبارک رمضان است انسان مواظب زبانش باشد مواظب عملش باشد نگوید هرچه من می گویم بگوید هرچه خدا می گوید
در مقابل این نفس اماره انسان یک نفس دیگری دارد بنام نفس لوامه وَلَا أُقْسِمُ بِالنَّفْسِ اللَّوَّامَهِ؛ و سوگند به نفس سرزنشگر». این نفس همان وجدان آدمی است که اگر انسان دچار خطایی هم شد او را سرزنش می کند چرا این کار را کردی چرا این حرف را زدی چرا اینجور رفتار کردی
چو می‌خواهی بدانی نفس و شیطان   تو شیطان کفر نفس خویش می‌دان
اگر نفس تو اماره است شیطان   چو لوامه شود گردد مسلمان
چو باشد تند اماره است نامش   بود لوامه چون کردند رامش
راه مبارزه با نفس اماره جهاد اکبر است که این ماه مبارک بهترین فرصت برای این است که انسان به تزکیه جان خودش بپردازد
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ   بنابراین اولین نیرو برای مقابله با مصائب و مشکلات استفاده از نیروی صبر است دومین نیرو صلوات است که انشاالله در هفته آینده بحث خواهیم نمود

خطبه دوم

مطلب اول : نیمه ماه مبارک رمضان مصادف است با میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام آقایی که در سال سوم هجرت در مدینه بدنیا آمدند به مدت بیش از 7 سال دوران پیامبر گرامی اسلام را درک نمودند و 30 سال هم دوران پدر بزرگوارشان امیر المومنین را درک کردند دوران امامت حضرت 10 سال طول کشید  اما فقط چیزی حدود 6 ماه خلیفه بود
آنچه که در دوران خلافت امام حسن علیه السلام حائز اهمیت است این است که جریان مخالف در این دوران چنان رشد کرده بود که این قدرت را داشت که در مقابل حرکت های انقلابی امام حسن علیه السلام بصورت یک مانع ظاهر شود
این جریان در دوران امام حسن، معاویه بن ابوسفیان بود از همان ابتدا شروع به مخالفت با امام حسن کرد تا جایی که شرایطی را بوجود آورد که امام مسلمین را مجبور کرد که با معاویه صلح کند اگر در جریان صلح امام حسن خوب دقت کنیم مشاهده خواهیم کرد که نیروهای خودی چه آسیبهایی به امام حسن وارد کردند شما ببینید امام حسن علیه السلام یک لشکر 100 هزار نفری را فراهم کرده بود که به جنگ کفر و ظلم برود اما جریان معاند و مخالف یک جنگ بزرگ ترکیبی را راه انداختند و جریان تحریف را چنان تقویت کردند که 80 هزار نفر از این 100 هزار نفر امام را رها کردند حتی به این هم راضی نشدند کسانی که در صف جبهه انقلاب بودند در رکاب امام حسن بودند و شمشیر به دست گرفته بودند تا با معاویه مبارزه کنند همانها یکشبه برگشتند و شمشیر علیه امام حسن کشیدند یعنی خواص روند حرکت  امام حسن را برای تحقق و تشکیل جامعه اسلامی  تغییر دادند البته کدام خواص ، خواصی که بصیرت لازم را نداشتند این یک درس است امام جامعه دستور می دهد به مبارزه با شیطان به مبارزه با کفر به عدم سازش اما یک عده از خواص که بصیرت دینی و سیاسی لازم  ندارند در مقابل فرمان امام یک سد درست می کنند و همنوا با دشمن می شوند امام حسن هم مجبور می شود جنگ را رهاکند
آنچه که باید به آن دقت کرد این است که معاویه از چه راهی توانست بعضی از یاران حضرت را فریب دهد؟ راهی که معاویه انتخاب کرده بود از راه تطمیع، پست و پول بود بنابراین  خواص ممکن است خیانت کنند، خواص ممکن است با دشمن بسازند، منافع قدرت‌یابی و مادی خودشان را در حاکمیت دشمن ببینند،
امام را ، تک و تنها بگذارند در مقابل دشمن، این خطر امروز ما را تهدید می‌کند، همان خطری که امام حسن (علیه السلام) را تهدید کرد و همان ظلمی را به امام حسن (علیه السلام) روا شد، آن خیانت خواص بود،
بنابر این همه ما خصوصا خواص نیاز به تقوا داریم زیرا اگر خواص یک جامعه بیتقوایی کرد زیان آن به فرد نمی خورد بلکه به اسلام و انقلاب می رسد ما باید از خداوند بصیرت بخواهیم بصیرتی که پشت سر امام حرکت کنیم در این ایام که ایام با برکتی است خصوصادر شبهای قدر که اولین شب قدر در این هفته پیش رو است هم باید قدر بدانیم هم از خداوند بخواهیم به ما بصیرت در دین و یقین در قلب و اخلاص در عمل عطا نماید
مطلب دوم -پس از دو سال وقفه، دیدار رمضانی کارگزاران نظام با رهبر حکیم انقلاب اسلامی با شرکت محدود مسئولان برگزار شد. بیانات رهبر انقلاب در این دیدار  یک بسته کامل توصیه‌های راهبردی، کاربردی، معرفتی، اخلاقی و مدیریتی در ابعاد داخلی و خارجی در عرصه‌های سیاست داخلی، خارجی، اقتصادی و فرهنگی بود.  یکی از نکاتی که در این دیدار مقام معظم رهبری بیان داشتند این است که : طرف حساب یک مسئول در حکومت اسلامی خداست اگر مسئولین ما به این مطلب دقت نمایند اگر به این حقیقت برسند بسیاری از مشکلاتی که بعضا در ادارات بوجود می آید از بین می رود چرا؟ زیرا مسئولی که می داند طرف حسابش خداست برای خدا هم کار می کند و می داند این عنوانها من معاون هستم من فرماندار هستم من امام جمعه هستم این عنوانها ارزشی ندارد اگر یک مسئول توانست خودش را قانع کند و به این باور برسد که من خدمتگزار هستم این دارای ارزش است اگر وابسته به عنوان شد مثلا من نماینده هستم من فرماندار هستم انتظار دارد عده ی اطراف او باشند احترامش کنند جلوی او بلند شوند و..اما اگر گفت خدمتگزار هستم و این روحیه را در خودش تقویت کرد نه محدود به زمان می شود و نه وابسته به یک اتاق و میز و تمام همش و دغدغه اش کمک به مردم می شود خصوصا قشر  محروم جامعه بنده این توصیه را به مسئولین بخش سلفچگان کرده ام و دوباره هم تکرار می کنم تمام تلاش خودتان را برای خدمت به ه محرومردم برای کمک به محرومان و نیازمندان قرار دهید آن مسئولی که دغدغه مردم را دارد بصورت خودجوش به روستاها می رود از نزدیک مشکل مردم را می بیند و برای رفع آن مشکل برنامه ریزی می کند آن مسئول را باید آب طلا گرفت بنده کف پای مسئولی را که به فکر مردم است و دغدغه کمک بمان را دارد می بوسم
ما در قبال مردم دو وظیفه مهم به عهده  داریم: اول اینکه   به آنها خدمات برسانیم به آنها خدمت کنیم ؛ دوم این که محبت و اعتماد آنها را جلب کنیم. مردم ما مردم بسیار خوبی هستند همین مردم عزیز بخش سلفچگان شما ببیند در زمان جنگ چقدر شهید دادند چقدر رزمنده داشتیم که به جنگ رفتند چقدر اسیر دادیم چقدر جانباز دادیم الان هم حاضر هستند برای حفظ نظام و انقلاب وارد میدان شوند خوب این مردم چه انتظاری دارند چه توقعی از مسئولین دارند توقع آنها این است که به حرفشان گوش کنند به مشکلشان رسیدگی کنند این توقع زیادی است؟ هدف همه مسئولین باید محرومیت زدایی باشد محرومیت را از شهر و روستا ها ازبین ببرند این نیاز به تلاش دارد نیاز به مجاهدت دارد نکته دوم در بیانات حضرت اقا این که نظام ما نظامی است که با محبت و عطوفت مردم اداره می‌شود. باید مردم را مورد محبت و احترام قرار داد و به آنها اعتنا کرد، تا به دستگاه حاکمه وصل باشند و پشت سرش قرار گیرند.
نظام ما تا حالا این‌گونه بوده است؛ بعد از این هم باید این‌طور باشد. چگونه می شود  محبت و اطمینان مردم را جلب کرد؟
اگر ما دنبال مسایل خودمان رفتیم، به فکر زندگی شخصی خودمان افتادیم، دنبال تجملات و تشریفاتمان رفتیم، در خرج کردن بیت‌المال هیچ حدی برای خودمان قایل نشدیم -و هرچه توانستیم خرج کردیم، مگر اعتماد مردم باقی میماند؟ مردم ما الحمدلله مردم باهوشی هستند بنده این را هم عرض کنم مسئولین باید نسبت به بیت المال حساس باشند اینکه من رییس هستم هرجور دلم بخواهد از این اموال استفاده می کنم این چننین مسئولی در نظام اسلامی جایی ندارد نسبت به ارباب رجوع باید با تکریم رفتار نمایید اگر وعده ای دادید باید عملی شود اگر می دانید نمیتوانید کاری بکنید وعده هم ندهید تا نسبت به شما بی اعتماد نگردند

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *