خطبه های نمازجمه سلفچگان 8 شهریور 98

جمعه، 8 شهریور 1398

خطبه اول:بعد از سفارش به تقوا……

تقوا عمل کردن به تمامی واجبات است.اما اگر کسی بعضی از واجبات را ترک کرد تقوا ندارد.همانطور که اگر تمام محرمات و کارهای حرام را ترک نکرد نمی تواند اهل تقوا باشد. مثل اینکه اهل دزدی باشد حالا هرچقدر هم که نماز بخواند تقوا ندارد یا اینکه عمدا روزه نگیرد ولی بقیه واجبات را انجام بدهد پس تقوا یعنی اینکه تمامی واجبات را انجام بدهد وتمامی کارهای حرام را ترک کند.

در بین واجبات یک عملی هست که روایات روی آن بسیار تاکید دارند.بعض از روایات آن را به دریا تشبیه کرده اند و بقیه واجبات را در برابر آن به آب دهان و یا قطره تشبیه کرده اند یعنی این واجب به تنهایی دریا و بقیه همه با هم  از نماز و روزه  تا حج و جهاد و زکات خمس قطره هستند.

حالا اگر انسان مومنی همه واجبات را انجام دهد ولی این یک واجب را انجام ندهد و یا در انجام آن کوتاهی کند می تواند بگوید من اهل ایمانم ؟ یا ادعا کند که اهل تقوا هست؟قطعا اینطور نیست.این کدام واجب الهیست که اینقدر اهمیت دارد؟

امیر بیان حضرن علی بن ابیطالب علیه السلام می فرماید: وَمَا أَعْمَالُ الْبِرِّ کُلُّهَا وَالْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ، إِلاَّ کَنـَفْثَهٍ فِی بَحْـرٍ لُـجِّیٍّ؛ تمام کارهاى نیک و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منکر چون آب دهان است در دریاى پهناور

عزیزان این یک روایت برای اهمیت امر به معروف کافیست.چرا توجه به این واجب الهی نداریم؟در آستانه هفته امر به معروف و نهی از منکر هستیم.چقدر به این واجب الهی عمل می کنیم؟

بنده فقط می خواهم به اهمیت این واجب اشاره کنم و البته سوالات و شبهات متعددی هست که برای همه آنها جواب داریم و هیچ توجیهی برای ترک این عمل پذیرفته شده نخواهد بود.

در صفحه 56 جلد پنجم کتاب شریف کافی روایتی را از وجود مقدس آقا امام باقر علیه السلام نقل می فرماید که حضرت فرمودند: خداوند به حضرت شعیب وحی کرد که صد هزار نفر از قوم تو را عذاب می کنم(ظاهرا در جریان امتحانی بوده که از قوم حضرت شعیب برای ممنوعیت صید ماهی در روز شنبه گرفته شد) و بسیاری از مردم در این امتحان الهی قبول نشدند و به وظیفه و تکلیف خودشان عمل نکردند لذا خداوند به حضرت شعیب وحی کرد……

 أَنِّی مُعَذِّبٌ مِنْ قَوْمِکَ أَربَعینَ أَلفا مِن شِرارِهِم وَسِتّینَ أَلفا مِن خیارِهِم (..چهل هزار نفر از خوبان و…..)

حضرت شعیب عرضه داشت : یارَبِّ هؤُلاءِ الاشرارُ فَما بالُ الاخیارِ (بدان و گناهکاران را عذاب می کنی باید عذاب شوند اما خوبان را چرا؟)

فَأَوحَى اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ إِلَیهِ: داهَنُوا أَهلَ المَعاصى فَلَم یَغضِبُوا لِغَضَبى (….با گناهکاران مدارا کردند و بخاطر خشم من خشمگین نشدند) خداوند از گناه خشمگین می شود و توقع دارد بنده مومنش هم از گناه خشمگین شود و وقتی خشمگین شد برای ترک گناه تلاش می کند…….

خداوندا همه ما را از آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار بده!

خطبه دوم:بعد از سفارش به تقوا….

خداوند در آیه 26 سوره مبارکه اعراف خطاب می کند:یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِکَ خَیْرٌ (…..)

لباس تقوا بهترین لباس است. یه دعا کنیم، خداوندا لباس زیبای تقوا را بر همه ما بپوشان

تقوا در یک معنا آن نیرویی است که انسان را به خدا متصل می کند.لباسی که دائم انسان را در مسیر بندگی خدا نگه می دارد و در نتیجه آن هر کسی این انسان را ببیند به یاد خدا می افتد.

در آستانه ماه محرم و ماه عزاداری ابا عبد الله الحسین علیه السلام قرار داریم.یکی از نمادهای ماه محرم هم لباس است.لباس سیاه عزا و ماتم.پوشیدن لباس سیاه دائما انسان را به سید الشهدا متصل می کند و اتصال به سید الشهدا اتصال به خداوند است و این همان تقواست.

پس لباس سیاه عزای حسین علیه السلام فقط یک نماد عزاداری نیست بلکه لباس تقوا هم هست.

عزیزان در کتاب کامل الزیارات روایتی از حضرت زهرا علیها سلام هست و به همین مضمون روایات متعددی داریم که یکی از آثار زیارت و یا عزاداری بر حضرت سید الشهدا آمرزش گناهان است.حتی دارد که لباس سیاه عزای حضرت ثواب نماز را هم زیاد می کند.

هرچه که متصل به امام حسین علیه السلام بشود در پیشگاه خداوند ارزش پیدا می کند.نمازی که به امام حسین متصل شود،لباسی که مرتبط با او شود، در و دیواری که به نام حسینیه او شود، پرچمی که به نام حضرتش باشد، حتی خاک وقتی تربت سید الشهدا و فرش عزا و غربت حسین علیه السلام می شود می شود ثواب نماز را بی حد بالا می برد،بیمار شفا می دهد و خوردنش به نیت شفا حلال می شود،کام کودک را با آن برمی دارند.

پوشیدن لباس عزای سید الشهدا بهترین ذخیره قیامت شیعیان می شود.

اما با همین لباس سیاه عزای حسینی است که می توان ریشه ظلم را کند. با همین لباس سیاه است که باید ریشه وهابیت و داعش را خشکاند.شیعیان باید بدانند لباس سیاه عزا یک لباس و یک نماد ساده نیست بلکه لباس تقوا و لباس هدایت جامعه و لباس مبارزه با ظلم است ظلمی که قرنهاست در حق اسلام شده. فقط با همین لباس است که می توان ریشه استکبار را خشکاند،عزت را به اسلام و مسلمین برگرداند.شما می بینید با شعار هیهات من الذله کربلائیان کشور ما اقتدار دارد.یکی از علماءکه امسال از حج برگشته بودند فرمودند موضوع سوال و بحث مسلمانان اهل تسنن سراسر دنیا در حج امسال بحث اقتدار ایران و رهبری ما و انهدام پهباد امریکائی و توقیف نفتکش انگلیسی بود.

زمانی امریکا تهدید به جنگ نظامی می کرد و از گزینه های روی میز می گفت اما امروز معلوم شده که در مقابل اقتدار شیعه ی پیرو خط سرخ حسینی حرفی برای گفتن ندارند.

از کلام سید مقاومت سید حسن نصر الله رعشه بر اندام نظامیانشان می افتد.

اینها اثر لباس سیاه عزای شهدای کربلاست.

گریه کردن بر عزای حسین علیه السلام زنده نگه داشتن نهضت اوست زنده نگه داشتن راه او و هدف اوست،زنده نگه داشتن این است که باید در مقابل زور ایستاد و در مقابل ظالم مقاومت کرد.

یک زمانی در کشور ما شاه و اطرافیانش شبیه همین اعراب حاشیه خلیج فارس و آل سعود تحت سلطه کفار و امریکا بودند تحت سلطه یهود و صهیونیست بودند اما امام راحل با تبیین عملی درسهای عاشورا ملت و کشور ما را از ذلت نجات داد و به اوج عزت رساند و امروز مصداق عملی کلام او که فرمود ما هرچه داریم از این محرم و صفر است را مشاهده می کنیم.

اما یک نکته اساسی اینجاست که ما با فساد خارجی مقابله کردیم ما سلطه خارجی را از بین بردیم اما سلطه داخل و فساد داخل باقی مانده هنوز راه سید الشهدا کامل نشده. متاسفانه هر روز شاهد بروز و ظهور فساد جدیدی هستیم بالاترین نهی از منکر مبارزه با فساد در دستگاه های حکومتی است.

امروز مطالبه اول مردم و مسئولین دلسوز و در راس آن مطالبه رهبری از دست اندر کاران نظام مبارزه با فساد است.

یک پای موثر در عرصه فساد قوه مجریه است. پول و ثروت و بودجه عمومی در اختیار دستگاه اجرایی است و به همین خاطر، فاسدین چشم طمع بیش از قوای دیگر به این مجموعه عریض و طویل دارند.

به همین جهت مرکز مبارزه با فساد باید در دستگاه اجرایی باشد.ملت خواهان پاسخگوئی دولت در این زمینه هستند.در هفته دولت ایکاش گزارشی از حرکت در مبارزه با فساد و قطع دستان دراز شده به بیت المال از ناحیه دولت را داشته باشیم.

طبیعی است که بخش بزرگی از بار سنگین مبارزه با فساد به دوش دستگاه قضاست اما وظایف دولت و مجلس هم سنگین است.نظارت مجلس و نمایندگان ملت کجاست؟ مگر یکی از وظائف اصلی نمایندگان نظارت بر عملکرد دستگاه ها نیست؟

اما مسئولیت اصلی متوجه دولت است تا جلوی فساد را بگیرد نباید اجازه داد تا فساد شکل بگیرد

دولت باید شاهرگ‏های فساد در بدنه خود را قطع کند و با قاطعیت به میدان مبارزه با فساد وارد شود و گفتمان فسادستیزی به گفتمان غالب در میان کابینه و وزرا تبدیل شود.

جناب آقای روحانی در جشنواره شهید رجایی فرمودند فساد با بگیر و ببند ریشه کن نمی شود سوال مردم این است: فساد با چه چیزی ریشه کن می شود؟ شما در مسیر مبارزه با فساد چه اقداماتی را انجام دادید؟ اینکه شما می گویید دخالت در وظایف قانونی دستگاه ها را تعطیل کنید! این همان راه مبارزه با فساد است؟پس اجازه دهیم حالا که در چند سال اخیر راه مبارزه با فساد در دستگاه قضائی کشور شکل گرفته و امروز شوری از مبارزه با فساد ایجاد شده و مردم امیدوار به دستگاه قضا هستند این مسیر ادامه پیدا کند و مطالبه مردم از دستگاه اجرائی این است که خود پیش قدم در مبارزه با فساد و قطع دست دزدان بیت المال باشد.

اما نکته آخر توجه به نیازمندان در آستانه شروع سال تحصیلی است.

بنده خودم خانواده ای را می شناسم که در سال گذشته به خاطر مشکلات مالی نتوانست بچه هایش را به مدرسه بفرستد و البته مشکلات دیگری هم بود.

توقع اینه که حسینیان در کمک به نیازمندان توجه خاص داشته باشند،امروز هم در نماز جمعه برای دانش آموزان نیازمند کمک های شما جمع آوری خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *