خطبه های نمازجمعه قنوات 4 بهمن 98

جمعه، 4 بهمن 1398

خطبه اول

الصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنْفِقِینَ وَالْمُسْتَغْفِرِینَ بِالْأَسْحَارِ(آل عمران 17)

“علامتهای اهل تقوی”

القانتین: کسانی هستند که امر خداوند را اطاعت می‌کنند.

“اشاراتی از قرآن”

1-إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّهً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِیفًا وَلَمْ یَکُ مِنَ الْمُشْرِکِینَ (نحل20)

ابراهیم به تنهایی امتی بود، مطیع فرمان خدا

2-وَلَهُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ کُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ(روم 26)

از ان اوست تمام کسانی که در آسمان‌ها و زمین هستند و همه در مقابل او مطیعند.

“اشاراتی از روایات”

1-پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: مجاهدین در راه خدا مثل کسانی هستند که در حالت قنوت و قیام باشند و در حال نماز و روزه باشند تا به خانواده خود برسند( مستدرک 2 ص 243)

2-پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: هر کس هر شب صد آیه از قرآن بخواند در زمره قانتین است(اصول کافی)

بعضی می‌گویند قانتین کسانی هستند که نسبت به هیچ یک از احکام ظاهریه و باطنیه، احکام تکوینی و تشریحی اعتراض ندارند.

معنای قنوت طاعت نیست بلکه دوام طاعت است که مواظبت بر طاعت از خود طاعت سخت‌تر است.

مراد از قنوت در شب( قانت آناء اللیل) قیام برای نماز شب است.

خطبه دوم

3-1جمادی الثانی شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها

“خورشیدی بر تارک اسلام”

حضرت امام ره

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، زن معمولی نیست او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است.

مقام معظم رهبری

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در قله بشریت قرار دارد و کسی از او بالاتر نیست و می‌بینیم که آن بزرگوار به عنوان یک بانوی مسلمان این فرصت را یات که خودش را به این اوج برساند.

“مواضع سیاسی حضرت فاطمه سلام الله علیها در دفاع از ولایت بود”

مواضع حضرت فاطمه سلام الله علیها و اعتراضهای او علیه جریان سقیفه در دفاع از امامت و ولایت امیرالمومنین است حتی جریان فدک و اموال خیبر

تمامی نوشته‌های در مورد حضرت اعم از فرهنگی، اجتماعی، فرد، سیاسی، مادی و معنوی به اندازه فهم و درک انسان‌های خاکی می‌باشد ولی وجود ایشان از مصادیق بارز ثقلین می‌باشد که عقل بشری از درک جایگاه او عاجز می‌باشد.

“مواضع حضرت فاطمه سلام الله علیها”

1-سخنرانی و خطبه حضرت در مسجد مدینه در مقابل انصار و مجاهدین

مهمترین موضع گیری حضرت در مقابل سقیفه و دفاع از ولایت همین خطبه می‌باشد، خطبه فدکیه مشتمل بر معارف عمیقی از قرآن و سنت می‌باشد.

2-حضور بر در خانه‌های انصار و مهاجر

حضرت شبانه در خانه آنها حضور پیدا می‌کرد و از آنها برای حق پایمال شده کمک می‌خواست و حضرت انصار را به خاطر عدم حمایت توبیخ و سرزنش کردند.

و در خطبه خود به آنها فرمودند:

ای جوانمردان، ای بازوان اسلام، این چشم پوشی چیست که در حق من روا می‌دارید.

3-اعتراض به صورت گریه و خون

حضرت می‌دید زحمات حضرت رسول صلی الله علیه و آله و حضرت علی علیه السلام بر اثر بی اعتنایی گروهی، بی‌تقوایی عده‌ای، نفاق و ارتداد برخی، در حال نابود شدن است هیچ توانی برای یاری اسلام به جز گریه نداشت، آنقدر گریه کردند که جزء بکائین قرار گرفته‌اند.

حتی اصحاب سقیفه هم به گریه ایشان اعتراض نمودند.

4-سخنرانی در جمع زنان مدینه

بعد از اینکه خبر شدت بیماری حضرت در مدینه منتشر شد زنان مدینه به عیادت ایشان آمدند و دلیل این عیادت مهم روشن نیست.

اگر مدیران ما جامعه را با فرهنگ فاطمی اداره کنند سه حقیقت برای ما روشن می‌شود:

1-تنها راه نجات بشر فرهنگ فاطمی است.

2-هر چه به زمان ظهور نزدیک‌تر می‌شویم حضرت فاطمه شناخته تر می‌شود.

3-انسانها نیز به این نیاز می‌رسند که تنها راه نجات فرهنگ فاطمی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *