با ریا اعمال خود را از بین نبریم | عبادت باید به قصد قربت و خالصانه باشد

جمعه، 18 بهمن 1398

حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان اینکه نیت در عبادات شرط است، گفت: در معاملات نیت و قصد لازم نیست اما در عبادات نیاز است.

وی افزود: شرط صحت عبادات نیت بوده و هر عبادتی بدون نیست باطل است، انسان باید بداند چه عملی را انجام می دهد اما اگر معطل باقی ماند در واقع نمی داند چه کاری می خواهد انجام دهد، در نیت قصد قربت هم شرط است و انسان باید برای خدا عبادت را انجام دهد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که نیت عبادت باید امتثال امر الهی باشد، اظهار داشت: غیر از نیت و قصد قربت، عبادت باید با اخلاص و تنها برای رضایت الهی انجام شود و ریا در عمل وجود نداشته باشد، اگر کسی عمل را برای غیر خدا انجام دهد و قبل از عمل یا در حین عمل چنین قصدی داشته باشند باطل خواهد بود.

وی ادامه داد: اما اگر کسی عملی را انجام دهد و تعریف کند ریا نخواهد بود و عمل باطل نمی شود اما اجر و ثواب عمل کم خواهد شد، کسی که عملی عبادی را انجام دهد و با دیگران مطرح نکند اجری می برد که اگر انسان تعریف کند آن اجر را نخواهد برد.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که لازم نیست نیت به زبان مطرح شود بلکه امری قلبی است، ابراز داشت: اگر انسان قصد عمل را بداند کفایت می کند و لازم نیست به زبان بگوید، البته اگر به زبان هم بیاورد مشکلی ندارد.

وی عنوان کرد: همین مقدار که انسان بداند چه عملی را انجام می دهد کفایت می کند، روایت می فرماید ریا از مراتب شرک است و سبب بطلان عمل انسان می شود از این رو انسان باید با قصد قربت الهی با اخلاص عبادت کند، هر دعا و عبادتی بالا نمی رود و انسان باید اعمال خود را با اخلاص و قصد قربت انجام دهد تا ان شاءالله مورد قبول واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *